Türkiye’nin kabul etmediği asbestli gemi batırılacak
Geçen yaz söküm için Aliağa’ya gitmek üzere Brezilya’dan yola çıkan, ancak tonlarca asbest içerdiği için çevredeki kuruluşların büyük tepkisine neden olan ve aylarca süren davetler sonrasında Türkiye’ye girişi yasaklanan eski askeri uçak gemisi, 2014 yılında Türkiye’ye girişi yasaklandı. Atlantik Okyanusu’nda batırılacak.
Brezilya Donanması, Türkiye’nin reddetmesi üzerine Atlantik Okyanusu’na dönen “NAE Sao Paulo” gemisinin su aldığını ve batma tehlikesi bulunduğunu bildirdi. Donanma, “yüzey koşullarının bozulması ve kaçınılmaz olarak kontrolsüz bir şekilde batması” nedeniyle Brezilya limanlarına bu nedenle yanaşmasına izin verilmeyen 32 tonluk gemiyi batırmaktan başka çaresi olmadığını bildirdi.
Deniz Kuvvetleri, Brezilya’nın münhasır ekonomik bölgesinde, kıyıdan 350 kilometre açıkta ve yaklaşık 5 bin metre derinlikte batırılacağını duyurdu.
Brezilya Donanması’ndan yapılan açıklamada gemimin batacağı bölgenin çevredeki muhafaza alanlarından uzak olduğu ve denizaltı haberleşme kablolarının olmadığı belirtildi.
Brezilya Donanması dün gemiyi batırmayı planlıyordu. Ancak savcılık, geminin içerdiği tonlarca asbest ve çevreye oluşturduğu tehdit nedeniyle geminin Brezilya sularına batırılmamasını talep etti. Savcılığın bu talebini reddeden mahkeme, Deniz Kuvvetlerinin çevresel etki ve diğer faktörleri değerlendirdikten sonra böyle bir karar verdiğine karar verdi.
Brezilya Çevre Bakanı Marina Silva da geminin batırılmaması talebinde bulundu.
Brezilya’dan römorkörle Avrupa’ya çekilen gemi, geçtiğimiz Ağustos ayında Türkiye’nin giriş yasağının ardından Cebelitarık Boğazı’ndan geri dönmüştü.
Gemi yasağı süreci
2000 yılında Brezilya’ya satılan ve 2017 yılında hurdaya ayrılan ülkenin en büyük savaş gemisi “NAE SaoPaulo”, Fransız donanması tarafından 37 yıl kullanıldıktan sonra Nisan 2021’de yapılan ihalede 1.85 milyon dolara satıldı. gemiyi Rio de Janeiro merkezli Cormack Marítima aracılığıyla Aliağa’dan satın aldı.
Geminin tehlikeli madde envanterini hazırlayan Norveçli Grieg Green firması, Sök Denizcilik’in denetim sırasında geminin bazı kısımlarını kilitli tuttuğunu ve NAE Sao Paulo’nun sadece yüzde 12’sine girebildiklerini açıkladı. Geminin denetlenmeyen kısmında hangi tehlikeli zehirli kimyasalların ne oranda bulunduğu bilinmiyor. Mevcut rapora göre, incelenen geminin yüzde 12’sinde 9 ton asbestin yanı sıra 473 ton kurşun ve hem kurşun hem de kadmiyum içeren 173 ton tehlikeli element bulunuyor.
Türkiye’deki AB onaylı tersanelerden biri olan Sök Denizcilik, Tehlikeli Maddeler Envanter Raporunu görmeden NAE Sao Paulo’yu satın aldı. Bu rapor olmadan ihalesi yapılan NAE Sao Paulo’nun satışı Türkiye’nin de taraf olduğu Basel Sözleşmesi’ne aykırı bulunurken, geminin denize indirilmesi eskiye göre yine kaçak trafik oldu. -bire bir sözleşme.
Türkiye Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı, Brezilya Federal Bölge Mahkemesinin “NAE Sao” ile ilgili tedbir kararı almasının ardından 26 Ağustos’ta gemiye giriş yasağını açıklayarak bu gemide asbest dahil tehlikeli maddelere ilişkin yeni bir Tehlikeli Element Envanter Raporu açıkladı. Paulo” Talep ettiklerini ancak bu belgenin Bakanlığa gönderilmediğini belirtti. Bunun üzerine Bakanlık, Sök Denizcilik’in geminin sökülmesi için 30 Mayıs’ta verdiği şartlı onayı iptal etme kararı aldıklarını belirterek, “Bu karar doğrultusunda geminin Türk karasularına girmesine izin verilmeyecek.”
Belçika merkezli uluslararası sivil toplum kuruluşu STK Gemi Söküm Platformu’nun edindiği bilgiye göre, Türkiye’nin Brezilya Çevre Bakanlığı’na bağlı Çevre ve Yenilenebilir Doğal Kaynaklar Enstitüsü’ne 9 Ağustos’ta gönderdiği yazıda, “Yargıtay’ın ihtiyati tedbir kararı , basında yer alan haberler ve Bakanlığımıza Yapılan tehlikeli madde bildirimleri sonucunda Brezilya karasularında eski deniz gemisi için ülkemize gelmeden önce yeni Tehlikeli Madde Envanteri hazırlanması gerektiği ortaya çıktı.
Çevre ve insan sağlığına zararlı asbest dahil çok sayıda tehlikeli zehirli atığı taşıyan gemi, 4 Ağustos’ta Rio’dan hareket ettikten sonra alınan tedbire rağmen Brezilya’ya dönmedi.
DW,rtr/CO,EC